субота, 20. фебруар 2010.
Oto Vajninger - EROTIKA I ESTETIKA
Skoro svi argumenti kojima jednako nastoje da obrazlože visoko poštovanje žene (sem nekih stvari koje ćemo naknadno spomenuti) sada su podvrgnuti ispitivanju i opovrgnuti sa stanovišta kritičke filozofije, kome se obrazloživši svoj izbor, opredelilo ovo ispitivanje. Naravno, postoji malo nade da će diskusija doći do te čvrste osnove. Schopenhauerova sudbina zaslužuje pažnju. Njegovo nipodaštavajuće mišljenje "o ženama" obično se još uvek svodi na to što se neka venecijanska devojka s kojom je išao zaljubila u telesno lepšeg Byrona, koji je pored nje samo projurio: kao da najgore mišljenje o ženama stiče onaj ko je kod njih imao najmanje, a ne baš onaj ko je imao najviše sreće!
Stvarno, veoma je uspešan metod napadača prosto nazvati ženomrscem, umesto razloge pobijati razlozima. Mržnja se nikada ne izdiže iznad svoga objekta. Zato se nazivom "mrzitelj" valjda lako sumnja u čoveka da je nepouzdan, neiskren, neispravan prema predmetu o kome sudi, pa hiperbolom optužbe i pathosom odbrane nastoji da naknadi nedostatak unutrašnjeg opravdanja. Ta vrsta odgovora, naravno, nikad ne promaši svoj cilj da branioce razreši svakog ulaženja u samo pitanje. To je najpodesnije i najsigurnije oružje one ogromne većine muškaraca koji nikada ne žele da budu načisto s tim šta je žena. Jer nema muškaraca koji mnogo razmišljaju o ženi, pa je ipak visoko cene, među njima ima samo onih koji ženu preziru, a i takvih koji o njoj nisu nikada duže i dublje mislili.
Razume se da je ružan običaj pribegavati u teorijskom sporu iznalaženju psiholoških motiva protivnika pa to onda upotrebiti umesto dokaza. Ne želim nikoga teorijski da poučim kako u nekoj stvarnoj prepirci oba protivnika treba da se potčine nadličnoj ideji istine i nastoje da dođu do rezultata, nezavisno od toga da li i kako obojica postoje kao konkretne jedinke. Ali ako je jedna strana u logičkom izlaganju dosledno došla do izvesnog zaključka, a druga ušla u dokazni proces po sebi, već se samo žestoko opire zaključcima prve - onda u izvesnim slučajevima prvi zacelo sme da dopusti sebi da kazni drugoga zbog njegovog nepristojnog i upornog odbijanja da uđe u stroge dedukcije, predočivši mu očigledno motive njegove tvrdoglavosti. Da je drugi svestan tih razloga, on bi ih tačno odmerio prema stvarnosti koja je toliko oprečna njegovim željama. Samo zato što ih nije bio svestan, on nije mogao, prema samom sebi, da dođe do objektivnog stava. Zato ćemo sada, posle dugog niza strogo logičkih i konkretnih izvođenja, okrenuti drugi list, pa ispitati pobornike žena: iz kakvog li osećanja potiče pathos njihovog žarkog zauzimanja; koliko je tu koren u čistom a koliko u sumnjivom uverenju.
Svi prigovori ženomrscu prema osećanju bez razlike potiču iz erotičnog odnosa muškarca prema ženi. Ovaj se odnos načelno potpuno razlikuje od čisto seksualnog, koji je kod životinja iscrpljena veza polova, a koji i kod ljudi po svome obimu igra zamašnu ulogu. Skroz je pogrešno da su seksualnost i erotika, polni nagon i ljubav, u osnovi samo jedno isto, da je drugo samo otpočivanje, utanačavanje, zamagljivanje, "sublimacija" prvoga; iako se na to zaklinju svi lekari, pa čak ni duhovi kao Kant i Schopenhauer nisu bili drugog mišljenja. Pre nego što pređem na obrazloženje ovog odsečnog razdvajanja, ne smem da propustim sledeću primedbu što se odnosi na ovu dvojicu. Kantovo mišljenje ne može da bude merodavno stoga što je, izgleda, i ljubav i polni nagon poznavao slabije nego iko drugi. Bio je tako malo erotičan da čak nije osećao ni potrebu za putovanjem. [Ovu pomenutu vezu između erotične potrebe i želje za putovanjem nisu mogli da shvate neki čitaoci, na čija sam začuđena pitanja morao da odgovorim. Ta potreba pre svega mora da proističe iz izvesne manjkavosti, iz neke vrste neodređene čežnje. Naravno da unapred primam u sledećem izloženu teoriju erotike, nastojeći da izvedem dublju analizu u pojmovima. Kao što se vreme produžava u beskonačnost, jer je sva privremenost konačnost, a čovek teži da umakne konačnosti, iz istog se razloga i drugi oblik čulnog opažanja, prostor, zamišlja beskonačnim. No oslobađanje vremena nije u tako velikom, beskonačnom produžavanju linije vremena, nego u njenoj negaciji: večnost nije najduže vreme, već pre najkraće; ona je potpuno ukidanje vremena. Ovoj manjkavosti svakog određenog vremenom, vremenošću, odgovara u čoveku manjkavost svakog određenog prostora. Žudnji za večnošću, s jedne strane, odgovara, s druge, žudnja za istinskim zavičajem čoveka, koji on ne oseća nigde, ni na kom konkretnom mestu u vasioni, ali ga ipak neprekidno u njoj traži i nikako ne može da nađe. Tako nastaje beskonačnost prostora, pošto ni na kakvoj granici ne bi bilo počinka i zaustavljanja. Samo tada čovek napušta svako pojedino mesto i odlazi u sve nove predele, kao što svako pojedino vreme savlađuje svojom voljom za životom. I ovde mu je, svakako, uzaludan trud. Prostor se širi u beskonačnost, pa ipak ostaje prostor, a sve putovanje i obilaženje vodi samo iz ograničenog u ograničeno mesto. Čovekova nesloboda vezana je isto toliko za prostrnu ograničenost koliko i za vremensku; obe su samo volja protiv funkcionalizma, volja za slobodom. Ali ma koliko herojski bio slobodan život kao težnja za savlađivanjem prostora, on mora da završi tragično ako se izrazi u spoljašnjem obliku, kao u potrebi za putovanjem - ma koliko junačka bila, ma koliko nesrećna bila ta ljubav.] On je, dakle, i odviše uzvišen i čist da bi po ovom pitanju mogao da i on govori kao autoritet; jedina ljubavnica kojoj se on naplatio bila je metafizika. Dok Schopenhauer prosto nije imao razumevanja za višu erotiku već samo za čulnu seksualnost. To se sledećim putem može izvesti bez teškoća. Schopenhauerovo lice izražava malo dobrote a mnogo svireposti (od koje je on, po svoj prilici, doduše sam najstrašnije trpeo: čovek ne postavlja etiku sažaljenja ako je i sam veoma sažaljiv. Najsažaljiviji su oni koji sebi najviše zameraju svoje sažaljenje: Kant i Nietzsche). A samo ljudi veoma skloni sažaljenju - na to već sada smemo da ukažemo - sposobni su za žestoku erotiku. Oni koji "ni u čemu ne uzimaju učešća" nesposobni su za ljubav. Ne moraju to da budu satanske prirode, već, naprotiv, mogu moralno da stoje veoma visoko, samo što nekako ne zapažaju šta se dešava u bližnjemu i šta on upravo misli; i nemaju razumevanja za nadseksualni odnos prema ženi. Tako je i sa Schopenhauerom: bio je čovek koji je krajnje patio usled polnog nagona, ali nikada nije voleo. Inače bi bila neobjašnjiva i jednostranost njegove čuvene "Metafizike polne ljubavi", čije je najvažnije učenje da nesvesna krajnja svrha svake ljubavi nije ništa drugo do "stvaranje sledećeg pokolenja".
Mislim da mogu da pokažem da je ovo mišljenje pogrešno. Nema, doduše, u iskustvu ljubavi koja je potpuno nezavisna od čulnosti. Jer je čovek, ma koliko visoko stajao, uvek istovremeno i čulno biće. Ali je presudno, i neodoljivo obara suprotno gledište to što je svaka ljubav po sebi, a ne tek pridolaženjem asketskih načela - neprijateljski raspoložena prema svim onim elementima ljubavnog odnosa koji teže snošaju, pa ih, štaviše, osećaju kao svoju sopstvenu negaciju. Ljubav i požuda su dva tako različita, suprotna stanja, i tako jedna drugu isključuju da je čoveku, u času kada zaista voli, savršeno neshvatljiva pomisao na telesno spajanje sa voljenim stvorenjem. Što nema nade bez imalo straha, to ništa ne menja na tome da su nada i strah upravo suprotne pojave. Nije drukčije ni sa polnim nagonom i ljubavlju. Što je čovek erotičniji, utoliko ga manje muči seksualnost; i obratno. Ako nema čistog obožavanja bez ikakvog prohteva, ne smeju se ipak identifikovati te dve stvari, one bi jedino mogle biti suprotne faze u koje sukcesivno može da uđe bolji čovek. Ko tvrdi da još voli ženu koju poželi - ili laže ili nije nikad znao šta je ljubav: toliko su različiti ljubav i polni nagon. Zato ljudi skoro uvek imaju osećanje licemerstva kada neko govori o ljubavi u braku.
Tupom pogledu koji i pored toga, kao iz nekog načelnog cinizma, ostaje pri njihovoj identičnosti, ukazujemo na to da seksualna privlačnost raste sa telesnom blizinom, dok je ljubav najsnažnija u odsustvu voljene ličnosti; njoj je potrebno razdvajanje i izvesno odstojanje kako bi i dalje trajala. Što nisu mogla da postignu čak ni sva putovanja u daleke zemlje: da umre prava ljubav; gde ni prohujalo vreme nije donelo zaborav, jedan slučajan,nehotičan telesni dodir sa voljenom ženom može da probudi polni nagon i smesta ubije ljubav. Za više diferenciranog, značajnog čoveka devojka koju želi i devojka koju bi morao samo da voli ali nikada da poželi zacelo imaju sasvim različit oblik, različit hod, različite karakterne osobine: to su dva sasvim različita bića.
Postoji dakle "platonska" ljubav, mada profesori psihijatrije neće ni da čuju za nju. Čak bih rekao: postoji samo "platonska" ljubav. Jer ono što se inače još naziva ljubavlju spada u carstvo krmača. Postoji samo jedna ljubav: ljubav prema Beatriči, obožavanje Madone. Ta za snošaj imate vavilonsku bludnicu.
Ukoliko se sve to dokaže bilo bi potrebno proširiti Kantovo nabrajanje transcendentalnih ideja. I čista, uzvišena, nepožudna ljubav, ljubav Platona i Bruna, bila bi transcendentalna ideja, čiji značaj kao ideje ne bi bio pogođen time što je nikakvo iskustvo nikada ne ostvaruje potpuno.
To je problem "Tanhojzera". Ovamo Tanhojzer, onamo Volfram, ovamo Venera, onamo Marija. Činjenica da dvoje zaljubljenih koji su se zaista zanavek našli - Tristan i Izolda - odlaze u smrt umesto u bračnu postelju isto je tako apsolutan dokaz nečeg višeg, pa makar i metafizičkog, u čoveku, kao i mučeništvo jednoga Đordana Bruna.
"Tebi, uzvišena ljubavi; neka se zaori
U zanosu moja pesma,
Čija mi anđeoska lepota
Duboko dirnu dušu!
Ti odlaziš kao božji glasnik,
A ja te odano pratim iz daljine -
Tako vodiš ti u zemlje
Gde večno blista tvoja zvezda."
Ko je predmet takve ljubavi? Ista ona žena koja je ovde opisana, žena bez ikakvih kvaliteta koji nekom biću mogu da daju vrednosti, žena bez volje za vlastitom vrednošću? Zacelo ne: tom se ljubavlju voli prelepa, anđeoski čista žena. Pitanje je sada otkuda toj ženi njena lepota i njena čednost.
Često se prepiralo da li je ženski rod zaista lepši; još češće se osporavao i sam naziv lepoga pola. Stoga je preporučljivo najpre ispitati pojedinačno ko i u kom stepenu nalazi da je žena lepa.
Poznato je da žena nije najlepša kad je naga. U reprodukciji umetničkog dela, kao statuta ili slika, može doduše neodevena žena da bude lepa. Ali živa naga žena već i stoga nikome ne može da bude lepa što polni nagon onemogućuje ono bespotrebno posmatranje koje je neophodna pretpostavka svakog osećanja lepote. No i nezavisno od toga potpuno gola žena stvara utisak nečeg nesavršenog, što teži za nečim izvan sebe, a to je nespojivo sa lepotom. Gola žena u pojedinostima je lepša nego kao celina; jer kao takva ona neizbežno budi osećanje da nešto traži, stvarajući time posmatraču pre nezadovoljstvo nego zadovoljstvo. Taj moment duševne besciljnosti, cilja izvan sebe, najjače se ističe kod uspravljene nage žene; ležeći položaj ga ublažava, naravno. To se dobro osetilo u umetničkom prikazivanju nage žene, i kad se pretpostavljala uspravljeno ili lebdeći, nikada nije bila sama, već uvek u odnosu prema okolini pred kojom je mogla da se postara da rukom pokrije svoju nagotu.
Ali žena ni u pojedinačnom nije bezuslovno lepa, čak i ako predstavlja što savršenije i sasvim besprekorno telesni tip svoga pola. Ono što ovde teorijski najviše dolazi u obzir jeste ženski polni organ. Da je tačno mišljenje da je sva ljubav muškarca prema ženi samo nagon detumescencije koji mu je udario u glavu, da je održljivo Schopenhauerovo tvrđenje: "Niski, uskorameni, širokokuki, kratkonogi pol nazvati lepim mogao je samo polnim nagonom pomućen muški intelekt: u tom nagonu nalazi se, naime, cela njegova lepota" - svi bi najplahovitije morali da vole ženski polni organ, nalazeći da je najlepši na celom ženskom telu. Ali, prešavši ćutke preko nekolicine odvratnih larmadžija, koji poslednjih godina svojom nametljivom reklamom lepote ženskog polnog organa, s jedne strane, dokazuju da je tek potrebna agitacija pa da se poveruje u nju, pokazujući, s druge strane, neiskrenost tih priča u čiji su sadržaj tobože ubeđeni: može se spokojno tvrditi da nijedan muškarac ne nalazi da je specijalno ženski polni organ lep, već je, štaviše, svakome ružan. Neka prostake ovaj deo ženskog tela naročito čulno draži, ipak će ga baš oni smatrati možda veoma prijatnim, ali nikad lepim. Dakle ženama lepota ne može da bude puko dejstvo seksualnog nagona: ona mu je pre upravo suprotna. Muškarci koji su potpuno pod vlašću polnog prohteva nemaju ni najmanje smisla za lepotu žene. To dokazuje činjenica što požele svaku ženu bez razlike, čim ugledaju neodređene oblike njene telesnosti.
Razlog navedenim pojavama ružnoće ženskog polnog organa i nelepote njenog živog tela kao celine može da se nalazi jedino u tome što vređaju osećanje stida kod muškarca. Kanonska plitkoumnost naših dana omogućila je da se osećanje stida izvede iz činjenice odevanja i da se u opiranju ženskoj golotinji nasluti samo izopačenost i prikrivena razvratnost. Ali muškarac koji je postao razvratan ni najmanje se ne buni protiv golotinje, jer mu ona kao takva uopšte više ne pada u oči. On više ne voli, samo je požudan. Svaka istinska ljubav je stidljiva, kao i svako istinsko sažaljenje. Samo je jedna bestidnost: izjava ljubavi u čiju bi iskrenost čovek bio ubeđen onog trenutka kada je čini. To bi predstavljalo objektivni vrhunac bestidnosti koji se da zamisliti. Bilo bi tako kao da neko kaže, recimo: ja sam čežnjiv. Ono bi bila ideja bestidnog postupka, ovo ideja bestidne reči. Nijedno nije nikad ostvareno, jer je svaka istina stidljiva. Nema izjave ljubavi koja nije laž: koliko su žene zapravo glupe vidi se po tome kako često veruju u ljubavne zakletve.
Muškarčeva ljubav, koja je vazda stidljiva, jeste prema tome merilo za ono što je na ženi lepo, a šta ružno. Ovde nije kao u logici, gde je istina merilo misli a vrednost istine njen tvorac; nije ni kao u etici gde je dobro kriteriju za trebanje a vrednost dobroga polaže pravo da volju upravlja ka dobrome: već se ovde, u estetici, lepota stvara tek ljubavlju. Nema nikakvog unutrašnjeg normativnog prisiljavanja da čovek voli ono što je lepo, a lepo mu ne prilazi sa zahtevom da bude voljeno. (Samo zato ne postoji nadindividualan, jedino "ispravan" ukus.) Svaka je lepota upravo i sama tek projekcija, emanacija ljubavne potrebe. Dakle ni lepota žene ne razlikuje se od ljubavi, nije predmet na koji je ona upravljena već je lepota žena ljubav muškarca. To nisu dve razne stvari već jedna ista činjenica. Kao što ružnoća potiče od mržnje, tako i lepota od ljubavi. Ista ta činjenica izražava se i u tome što ni lepota ni ljubav nemaju ničeg zajedničkog sa čulnim nagonom, što je požudi tuđa i jedna i druga. Lepota je nešto nedodirljivo, neprikosnoveno, što se s drugim ne da brkati; samo iz velike daljine može da se gleda kao izbliza, ona se uklanja svakom približavanju. Polni nagon, koji teži za spajanjem sa ženom, uništava njenu lepotu. Taknutu, posedovanu ženu niko više ne obožava njene lepote radi.
Ovo uvodi u odgovor drugog pitanja: Šta je nevinost, šta moralnost žene?
Ovde je najbolje poći od nekoliko činjenica koje prate početak svake ljubavi. Čistota tela - kao što je već jedanput nagovešteno - kod muškarca je uglavnom znak moralnosti i iskrenosti. Bar su telesno prljavi ljudi retko kada čistih osećanja.
Možemo primetiti kako se ljudi koji inače ne paze baš mnogo na čistotu tela, uvek češće i temeljnije umivaju u časovima kada se poslednjim naporom uzdižu do veće pristojnosti karaktera. Isto tako ljudi koji nikada nisu bili čistunci, radi trajanja ljubavi, iznenada, iz unutrašnjeg nagona, osete potrebu za čistotom. Taj mali razmak vremena često je jedini u njihovom životu kada pod košuljuom ne izgledaju prljavi.
Pređemo li na oblast duha, videćemo da kod mnogih ljudi ljubav počinje samooptužbama, samomučenjem i pokušajima ispaštanja. Otpočinje moralno samoudubljivanje. Iz voljene žene kao da zrači unutrašnje prečišćavanje; pa i ako zaljubljeni nikada s njom nije progovorio, čak i ako ju je samo nekoliko puta video iz daljine. Taj proces, dakle, nikako ne može da ima osnova u samom voljenom biću: voljena je suviše često šiparica, često samo krava, a često pohotljiva koketa, i obično niko kod nje ne primećuje nadzemaljska svojstva, sem onoga ko je voli. Može li se, dakle, verovati da je u ljubavi voljena ta konkretna ličnost? Ne služi li ona, naprotiv, samo kao polazna tačka jednog nesravnjenog višeg pokreta?
Muškarac u svakoj ljubavi voli jedino samog sebe. Ne svoju subjektivnost, ne ono što on, kao stvorenje opterećeno svom slabošću i niskošću, svom težinom i sitničarstvom zaista predstavlja. Već ono što on potpuno hoće da bude i potpuno treba da bude: njegova najličnija, najdublja, inteligibilna suština, oslobođena svih rita nužnosti, svih gruda zemnosti. U svojoj vremensko-prostornoj delatnosti ova suština je izmešena sa zgurom čulne ograničenosti, te ne postoji kao čist zračeći arhetip (praslika). Ma koliko se on udubio u se, videće sebe pomućena i umrljana, i nigde neće naći ono što traži u beloj neokaljanoj čistoti. Pa ipak, on ni za čime ne žudi toliko žarko i ništa mu nije tako preko potrebno kao da bude potpuno samon i ništa drugo. Ali onaj cilj kome stremi ne ukazuje mu se u jasnoj svetlosti i postojanoj čvrstini u osnovi njegovog sopstvenog bića. Zato mora da ga zamisli izvan sebe, kako bi lakše mogao da ga podržava. On projicira svoj ideal bića od apsolutne vrednosti, koje nije kadar da izoluje u samom sebi, na drugo ljudsko biće; a ljubav prema tom biću znači samo to i ništa drugo. Samo ko je sam skrivio i oseća svoju krivicu sposoban je za takav akt: zato dete još ne može da voli. Samo zato što ljubav predstavlja najviši, vazda nedostignut cilj svake čežnje, tako kao da je ostvaren negde u iskustvu, a ne da postoji samo u ideji; samo lokalizujući ga u bližnjem bez ikakvih primesa i mrlja, izražavajući u isti mah baš tu činjenicu da je zaljubljenome još toliko daleko ideal ostvarivanja: samo zato s ljubavlju može ujedno da se probudi i stremljenje ka prečišćavanju, težnja najvišem duhovnom cilju, koji, dakle, ne trpi telesno skrnavljenje prostornim približavanjem voljenoj ženi. Zato je ljubav najviše i najsnažnije ispoljavanje volje za vrednošću; zato se u njoj, kao ni u čemu na svetu, pojavljuje stvarna suština čoveka, ukleta između duha i tela, između čulnosti i moralnosti, imajući u sebi i nešto božansko i nešto životinjsko. Čovek je u svakom smislu potpuno sam tek kada voli. [Ne kada se igra (Schiller).] Tako se objašnjava to što mnogi ljudi tek kada se zaljube počinju da veruju u sopstveno Ja i tuđe Ti - koji, kao što se već odavno pokazalo, nisu samo gramatički nego i etički pojmovi istog značenja. Zato više nije nerazumljiva velika uloga koju u svakom ljubavnom odnosu igraju imena zaljubljenih. Tako biva jasno zašto mnogi ljudi nisu ranije prožeti ubeđenjem da imaju dušu, nego tek u ljubavi dolaze do saznanja o svom vlastitom postojanju. Tako da zaljubljeni, doduše, ni po koju cenu ne bi hteo da oskrnavi svojom blizinom voljenu ženu, a ipak često nastoji da je vidi izdaleka - kako bi se uverio u njeno - svoje - postojanje. Tako da mnogi kruti empiričar, kada je zaljubljen, postaje zaneseni mističar, što svojim primerom dokazuje i sam otac pozitivizma, Auguste Comte, čije se celokupno mišljenje preokrenulo posle poznanstva sa Clodilde-om de Vaux. Ne samo za umetnika već za čoveka uopšte psihološko postoji: amo, ergo sum. [Latinski: volim, dakle jesam.]
Tako je ljubav projekcioni fenomen sličan mržnji, a ne ekvacioni fenomen sličan prijateljstvu. Pretpostavka prijateljstva jeste istovrednost obe jedinke. Ljubav je uvek postavljanje izvesne nejednakosti, raznovrednosti. Voleti znači nagomilati na izvesnu jedinku sve što bismo sami hteli, ali nikad ne možemo potpuno da budemo, učiniti je nosiocem svih vrednosti. Znamenje tog najvećeg savršenstva jeste lepota. Zato se zaljubljeni tako često čudi, pa čak i zgražava, uverivši se da lepa žena nije i moralna. On optužuje prirodu za prevaru što u "tako lepom telu" može da bude "toliko pokvarenosti". I ne pomišlja da mu je ta žena lepa još samo zato što je još u nju zaljubljen. Inače ga više ne bi bolela inkongruencija između duševnih osobina i spoljašnjeg izgleda. Obična uličarka zato nikada ne izgleda lepa što je ovde u samom početku mogućno izvršiti projekciju vrednosti. Ona može da zadovolji samo ukus sasvim prostog čoveka. Zato i jeste ljubavnica najnemoralnijeg čoveka, podvodača. Ovde se očito ispoljava jedan odnos suprotan moralnom. No žena je, uglavnom, samo indiferentna. Prema svemu što je etičko. Ona je amoralna; te stoga nije kao antimoralni zločinac, koga nagonski niko ne voli, ili đavo, koga svako zamišlja gadnim, već može da bude podloga za akt prenošenja vrednosti. Pošto niti čini dobro niti greši, u njoj i na njoj se ništa ne opire ovoj kolokaciji ideala u njenu ličnost. Ženina lepota samo je vidno izražena moralnost, a i to je, u stvari, muškarčeva moralnost, koju je on, do krajnosti pojačanu i savršenu, preneo na ženu...
Oto Vajninger, Pol i karakter,
Narodna knjiga, Beograd, 1988, str. 321-331.
Пријавите се на:
Објављивање коментара (Atom)
Нема коментара:
Постави коментар